Új Duna-híd épül – akár 8000 autóval is csökkenhet az Üllői napi forgalma

hid_kint-470x330.jpgÚj híd épül a fővárosban, amelynek révén közvetlen közúti kapcsolat jön létre Dél-Budapesten. A létesítmény Észak-Csepelen keresztül köti össze a Galvani út vonalában Dél-Budát, az M1/M7-es bevezető szakaszát Dél-Pesttel a Jászberényi útig. A híd megépülésével napi 8000 autóval csökkenhet az Üllői út forgalma!

A kétszer három sávos új Duna-híd nemzetközi meghívásos tervpályázata megjelent, tizenhét magyar és külföldi tervezőiroda jelentkezett, az előminősítést követően pedig még öt pályázó adhatja be tenderét. A jövő évben dől el, hogy mely tervek alapján készülhet el a híd.

Ugyanakkor a híd nyomvonalának meghosszabbításával egy új fővárosi, déli körgyűrű alakulhat ki, közvetlen összeköttetést teremtve Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között. Emlékeztetnek: Budapest új Duna-hídjának – korábbi nevén Galvani-híd – a megépítéséről 1994-ben döntött az akkori Fővárosi Közgyűlés, ám azóta sem valósult meg.

Miközben a belvárosi szakaszon szinte kilométerenként található átkelési lehetőség, a Dunának a déli szakaszán 15 kilométeren keresztül nincs híd. Sőt Csepel és Budapest 1950. január 1-jei egyesülése óta – azaz lassan hetven éve – nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület, vagyis Csepel között.

Az, hogy a kormány új budapesti hidat építene, júliusban derült ki, amikor a budapesti olimpiai pályázat közlekedésfejlesztési terveihez kapcsolódóan megjelent egy kormányhatározat, amely arra utasította a nemzeti fejlesztési minisztert és a nemzetgazdálkodási minisztert, hogy a projekt IKOP-támogatási lehetőségeit vizsgálja meg. Már akkor is rögzítették, hogy írjanak ki tervpályázatot az építési engedélyezési tervdokumentáció után.

A tervpályázatra magyar szakemberek mellett többek között a nijmegeni (Hollandia) De Oversteek hidat jegyző belga Laurent Ney vagy a városikonná vált hídjairól híres holland sztárépítész, Ben van Berkel, továbbá a Pritzker-díjas amerikai Richard Meier is jelentkezett. A meghívottak között szerepel még Franciaország egyik legdinamikusabban fejlődő építészirodája, az Explorations Architecture, továbbá a Belgrád új jelképét, az Ada hidat tervező szlovén Arhitektura és a Linz új Duna-hídját tervező mérnök-építész, Marc Mimram is – sorolják.

A nyertes pályamű kiválasztásáról neves magyar és külföldi szakemberekből álló tervzsűri dönt. A zsűri elnöke Fürjes Balázs egyes budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos, társelnöke Barsiné Pataky Etelka, a Magyar Mérnöki Kamara korábbi elnöke. A tagok között szerepel Miklósa Erika Kossuth-, Liszt Ferenc- és Prima Primissima díjas opera-énekesnő, Eszenyi Enikő Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő, a Vígszínház igazgatója, Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, Schneller István urbanista, Budapest korábbi főépítésze, valamint a híres francia hídtervező, Michel Virlogeux – közölte a KKBK.

MTI

Kedves Olvasóink!

Legyenek oly kedvesek és támogassák lájkukkal a Hírek BP18ker facebook oldalát, a következő címen:

www.facebook.com/hirekbp18ker

Minden "lájk számít, segíti a blogunk működését!

Köszönettel és barátsággal,

www.hirekbp18ker.blog