Kiszámíthatóbb lett a tankönyvellátás

tankonyv.jpegBár az állam által végzett tankönyvterjesztés korábban számos hibával működött, és a könyvek megrendelése még most is komoly adminisztrációs terhet ró az iskolákra, mostanra kiszámíthatóbb a rendszer – nyilatkozta lapunknak Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar elnöke. Sőt most csaknem 40 százalékkal olcsóbban tanulhatnak a gyerekek, mint három évvel ezelőtt.

A kísérleti tankönyvek bevezetésével először valósult meg úgy a tankönyvfejlesztés, hogy figyelembe vették a pedagógusok javaslatait. Ugyanis a 2014/2015-ös tanévben a kísérleti tankönyveket összesen 1455 intézmény próbálta ki. A pedagógusok javaslatainak összegyűjtése több lépcsőben történt; a 2016/2017-es tanévre már készültek olyan tankönyvek, amelyekbe beépültek az észrevételeik. Az átdolgozott példányokról kikérték azoknak a tanároknak a véleményét, akik részt vettek a kísérleti könyvek kipróbálásban. Ők kivétel nélkül úgy nyilatkoztak, hogy hasznos volt ez a fejlesztési módszer,

Ennek eredményeként szakmai­lag magas színvonalú, a tanítás, tanulás iskolai feltételeihez is jól alkalmazkodó tankönyvek születtek.

Az állami tankönyvellátás rendszerében az elmúlt három évben csaknem 40 százalékkal csökkentek a könyvek árai, ezzel is jelentősen csökkentve a családok terheit. A kormány célja, hogy a következő két évben minden évfolyamon átdolgozzák a kísérleti példányokat, és ezáltal is javuljanak az eredményes tanulás feltételei.

Mint ismert, a 2013/2014-es tanévtől a szaktárca bevezette az állami tankönyvforgalmazás új rendszerét, így azóta az országos ellátást az állam a Könyvtárellátó (Kello) Nonprofit Kft.-n keresztül végzi. A rendszer lényege, hogy a Kellón keresztül kell lebonyolítani a könyvek megrendelését és kiszállítását.

Ugyancsak állami kézbe került az előállítás: a kormány létrehozta az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet (OFI), a kiadásért és fejlesztésért felelős szervet. Emellett 2014 áprilisában az Emberi Erőforrások Minisztériuma bejelentette két kiadó, az Apáczai és a Nemzedékek Tudása megvásárlását. Az egyik deklarált cél az volt, hogy olcsóbbak legyenek a tankönyvek, és biztosítsák az eltérő szociális hátterű tanulók esélyegyenlőségét.