Mit mond a jogszabály a szavatosságról?
Mi történik, ha az iskolaév kezdetekor szembesül a szülő azzal, hogy a korábban vásárolt iskolatáska javításra szorul, vagy a tornacipő felsőrésze kiszakadt? Új terméket kell-e vásárolnunk vagy élhetünk-e ilyen esetben a szavatossági jogainkkal? Mire figyeljünk az új termékek vásárlásakor?
A Budapesti Békéltető Testület ingyenes tanácsadása során a fogyasztók több alkalommal fogalmaztak meg ilyen vagy hasonló kérdéseket. A fogyasztók általában nincsenek tisztában a jogi lehetőségeikkel, ezért szükséges a fogyasztói tudatosság erősítése ezekben az esetekben is.
Egyik esetben a fogyasztó a márkás ‒ több tízezer forint vételárú ‒ tavaly augusztusban vásárolt iskolatáskán fedezte fel, hogy a cipzárja elromlott, és a fülénél is elszakadt. A vásárlástól számítva nem telt el egy év. A fogyasztó a forgalmazó vállalkozást kereste meg a javítási igényével, amely még a fogyasztó minőségi kifogásáról sem vett fel jegyzőkönyvet ‒ mondván, hogy a hat hónapos garanciális idő már régen lejárt.
Egy másik fogyasztó a kisfia számára tavaly augusztus elején vásárolt egy tornacipőt, melynek a felsőrésze több helyen elvált a talpától, de még jó állapotban volt. A vállalkozás a visszavitt cipő hibáira azt mondta, hogy azokat hat hónapon túl jelentette be és használati jellegű meghibásodások, így nem jogos a szavatossági igény.
Milyen lehetőségei vannak a fogyasztónak ezekben az esetekben? Mit mond a jogszabály?
Az iskolatáskákra, tornazsákokra és a torna- vagy sportcipőkre a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény szavatossági rendelkezéseit kell alkalmazni, mely alapján a vásárlást követő hat hónapon belüli meghibásodás esetén vélelmezni kell, hogy a hiba az eladáskor már megvolt, azaz rejtett hibáról volt szó.
A hat hónapon belüli meghibásodásnál a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba a teljesítést követően keletkezett. Ennek a bizonyításnak a vállalkozás szakértői véleménnyel tud eleget tenni, hiszen a bizonyítási teher a forgalmazón áll. Ha a szakértő szerint a táska nem volt megfelelően összevarrva és javítható, akkor a forgalmazó köteles azt megjavítani. Ha pedig nem javítható, akkor kicserélni azt.
Ha az iskolatáska vásárlásától már hat hónap eltelt, de még két éven belüli, akkor a fogyasztónak kell a javítási vagy csereigénye esetén szakértői véleménnyel alátámasztani, hogy a termék gyári vagy anyaghibás volt. Ezekben az esetekben szakértői vélemény hiányában a vállalkozás jogosan utasítja el a fogyasztó javítási vagy csereigényét.
Ha a vállalkozás jótállási jegyen vállalta, hogy a termékre egy vagy két éves garancia van, akkor a teljes jótállási idő alatt a forgalmazó vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a termék hibája a teljesítést követően keletkezett.
Jótállás körében a fogyasztónak ugyanazon jogi lehetőségei vannak, mint szavatosságnál, azaz kérheti a termék javítását, cseréjét, a termék vételárának leszállítását vagy visszafizetését. Ha egyebekben nem jogos a fogyasztói szavatossági igény, akkor is köteles a vállalkozás a minőségi kifogásról jegyzőkönyvet felvenni, illetve biztosítani a fogyasztó számára, hogy a vásárlók könyvébe bejegyzést tegyen. Fontos azt is tudni, hogy a vállalkozás a jótállási jegyen tájékoztatni köteles a fogyasztót arról, hogy vita esetén melyik illetékes békéltető testülethez fordulhat.
Mire figyeljenek a fogyasztók?
1. Minden esetben őrizzék meg a megvásárolt iskolatáskák, tornazsákok vagy cipők számláját vagy jótállási jegyét! Ez fontos bizonyíték a szavatosságból, illetve a jótállásból eredő igényérvényesítéshez.
2. Amennyiben a termék nem megfelelő vagy meghibásodik, akkor a forgalmazó vállalkozástól kérheti annak garanciális javítását, cseréjét vagy a vételárának visszafizetését.
3. Ha interneten vásárolnak ilyen termékeket, akkor a termék átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatnak a vásárlástól és a termék visszaszolgáltatása mellett kérhetik vissza a vételárat. Amennyiben a termék kiszállítása előtt gondolja meg magát a fogyasztó és áll el a szerződéstől, akkor is visszajár a vételár.
(orientpress.hu)