Demszkyék kiviteli tervek nélkül kezdték a beruházást

04960ac97327d57acb9159190dab9f53.jpgElhibázott politikai döntések sorozata vezetett a 4-es metró beruházási költségeinek növekedéséhez, a kivitelezési idő elhúzódásához – derült ki az Országgyűlés gazdasági bizottságának meghallgatásán. Balogh Árpád, a DBR Metró Projekt korábbi vezetője szerint a fővállalkozó hiánya miatt is nőttek az árak, ráadásul a felelősségi körök sem voltak pontosan meghatározva.

– Többször is előkészítetlennek találtuk a beruházást, emiatt két alkalommal a projekt leállítását is javasoltuk – mondta el a az Országgyűlés gazdasági bizottságának keddi meghallgatásán Balogh Árpád, aki 2007 júliusa és 2008 szeptembere között volt a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetője. A generálkivitelező hiányáról is szó volt, amelyről Balogh úgy vélekedett: rövid távon drágábbá, hosszabb távon viszont olcsóbbá tette volna a beruházást, és minden felelősség a generálkivitelezőnél összpontosult volna.

Bánki Erik, az Országgyűlés gazdasági bizottságának fideszes elnöke a meghallgatást követő sajtótájékoztatóján közölte: mivel a metróépítéshez nem voltak kiviteli tervek, viszonylag felületes tenderterv alapján indult el az óriási beruházás, a kivitelezési tervet maga a kivitelező készítette el, ezzel a beruházó átengedett minden fontos döntési kompetenciát, drágította a projektet. A politikus példaként megemlítette, hogy tíz cég építette elszigetelten a különböző metróállomásokat, miközben az önkormányzati választás miatt a balliberális oldal politikai nyomására elindult az alagút fúrópajzsa, mindez odavezetett, hogy a metrómegállók nem készültek el arra az időre, amikor a fúrópajzs odaért. Emiatt hosszú időre le kellett állítani az eszközt – ismertette Bánki Erik.

Hozzátette: a kötbérek kifizetése, a szervezetlenség, a közbeszerzési eljárások közötti összehangolatlanság azt eredményezte, hogy több tíz milliárd forinttal drágult a beruházás. A politikus felidézte: Balogh Árpád beszámolt arról is, hogy a főváros létrehozta a politikusokból álló tenderbizottságot, amely nem tudott mindig ülésezni, ezért fontos döntések nem születtek meg időben.

A testület ülésére az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) 4-es metró beruházásáról készült elmarasztaló jelentése kapcsán a DBR Metró Projekt másik két, korábbi vezetőjét is meghívták. Gulyás László jelezte, hogy nem kíván a bizottsági ülésre eljönni, Klados Gusztáv külföldön tartózkodik, és azt közölte, hogy nyár végétől áll a bizottság rendelkezésére, amennyiben az utazás költségeit a parlament megtéríti.

A bizottság a későbbiekben a fővárosi tenderbizottság tagjait szeretné meghallgatni.

Kedves Olvasóink!

Legyenek oly kedvesek és támogassák lájkukkal a Hírek BP18ker facebook oldalát, a következő címen:

www.facebook.com/hirekbp18ker

Minden "lájk számít, segíti a blogunk működését!

Köszönettel és barátsággal,

www.hirekbp18ker.blog.hu

Címkék: korrupció M4 OLAF